Östersjön, here I come!

Redan min första praktikpersiod till sjöss under hösten -06 insåg jag hur otroligt rätt jag hamnat vad gäller yrkesval! Första kvällen ombord var en stjärnklar septembernatt med fullmåne och Östersjön var nästintill spegelblank. Jag blev stående säkerligen en timme på akterdäck och kunda knappt förmå mig att gå in igen för att sova kan jag säga. Sen har jag bara trivts mer och mer till sjöss, även om man naturligtvis ser även nackdelarna med jobbet. Saker som att man till exempel kan vara bort väldigt långa perioder är ju inte enbart av godo. Men finns ju otroligt många olika båtar att jobba på och man behöver nödvändigtvis inte vara bort 5-6 månader som är vad som gäller på vissa fartyg. Det är något jag skulle kunna tänka mig att göra under 1-2 om jag var singel för att få de långa ledigheterna - man är ju alltid ledig minst lika lång tid som man ligger ute. Sen kan man istället utnyttja de långa ledigheterna för att till exempel plugga, resa eller göra annat där man kanske behöver en längre ledig period. Men år ut och år in skulle jag ha väldigt svårt för att jobba så! Även om man inte har familj tror jag man kommer bort alldeles för mycket från saker och ting här hemma - saker som vänner, vad som händer och sker, evenemang och så vidare, och så vidare.
Det enda som om möjligt känns ännu mindre lockande att jobba med år efter år är väl att vara på finlandsfärja eller liknande. Jag kan förstå dem som till exempel har småbarn hemma, eller som börjar bli lite äldre, att man väljer att jobba så. Man har inte långa törnar, utan är ute mellan en och två veckor i stöten. Sen har man ju nära hem och det är jämförelsevis lätt att få ledigt mitt under en törn om man skulle behöva.
Men det måste bli otroligt monotont i längden att åka fram och tillbaka mellan samma två hamnar hela tiden. Jag minns själv från mina egna praktikperioder på rorobåtar hur man bara behövde dra undan gardinen för ventilen i hytten och titta ut, så visste jag exakt hur långt det var kvar till nästa hamn.

Med ett ynka år kvar av utbildningen - ett år som jag anar kommer svischa iväg i en jäkla fart - har jag förstås börjat titta lite på jobb och vad jag skulle kunne tänka mig att söka. En förfrågan om intresse har jag fått - även om jag absolut inte vet än om det kommer att bli något - på ett utbildningsfartyg som bland annat går runt i Kanarieörna, Västindien, Karibien och Hawaii. Låter inte det underbart, så säg!! Men det var mest en förfrågan om jag var intresserad, eftersom man behövde personal, så mina kontaktuppgifter har man givetvis fått.
Nu har jag dessutom hittat nästa fartyg jag faktiskt skulle kunna tänka mig! Det må vara ett kryssningsfartyg i Östersjön, men tycks inte bara gå fram och tillbaka mellan samma två hamnar hela tiden. Om inte annat skulle jag dessutom faktiskt kunna tänka mig att åka med som passagerare vid tillfälle - om man någon gång skulle få råd. :-) Men passagerarfartyg är väl iallafall vad som lockar mig mest när jag väl ska ut och jobba, det är en sak som är säker!
Den här båten heter Vision of the Seas och gjorde sin jungfruresa i början av juni i år. I priset ingår alla måltider och resan tar fyra dygn. Under den tiden angörs både Tallinn och S:t Petersburg. Fartyget är 279 meter långt och 67 meter längre än "Baltic Queen".
Förutom alla måltider ingår ett stint aktivitetsutbud: konstkonsultationer, line dance-kurser, diamantseminarier, pingis­turneringar och föredrag som "Vägen till en plattare mage". Låter inte helt fel, eller hur?! Kanske är värt en liten slant att åka med vid tillfälle - och ställa sig in lite hos kapten så att man har ett styrmansjobb så småningom... *L*
 

 
Bilder från Vision of the Seas

 

 
RELATERAT

Resfeber, SIXT, Travel Heroes, Travel Intelligence, Travel Start Ving
 

 
DN 1 SvD 1

Bilderna lånade från Nordviks brygga, HydroGarden och DN





§ 1. Du behöver inte hålla med om det som står i inlägg och kommentarer, men håll god ton och visa respekt när du kommenterar! Dock uppmuntrar jag gladeligen till diskussioner, analyser och konstruktiv kritik liksom ironi, som självklart är okej.

§ 2. Håll dig till ämnet! Alla kommentarer som liknar spam/reklam eller som på annat sätt inte är relevanta till bloggen/inlägget raderas vänligt men bestämt.

§ 3. Jag gör inga som helst undantag från regel 2, men i övrigt är jag mycket frikostig när jag publicerar kommentarer. Jag förbehåller mig dock rätten att neka kommentarer som även på andra sätt än ovan kan anses vara olämpliga, stötande, irrelevanta och/eller som strider mot svensk eller internationell lag.

§ 4. Självklart granskar jag även eventuella länkar i kommentarerna utifrån dessa regler. Vid grova och/eller upprepade övertramp mot dessa regler blockeras vederbörande och kan inte lämna fler kommentarer.




Postat av: Ida

Jag reste med Vision of the Seas på deras sista resa här i norden :) Underbar båt och personal :D

2009-09-21 @ 17:31:55
Postat av: Tobias

Kan tänka mig det! Skulle jättegärna åka med den båten någon gång!!

2009-09-21 @ 17:51:04
URL: http://sjokapten.blogg.se/








Ditt namn:
Kom ihåg mig!!

Din e-postadress (publiceras inte):


Din URL/Bloggadress:


Kommentar: