Nu bojkottar jag Däckhuset i Kalmar!

Jag undrar om man känner sig nöjda på Däckhuset här i Kalmar idag?! Det borde man göra, för man har faktiskt lyckats med något som ytterst får lyckats med de senaste 31 åren - nämligen att göra Tobias riktigt, rejält förbannad!
Nu har jag hävdat min rätt efter mitt senaste besök hos Däckhuset (som ni kan läsa om här) och det blev en uppgörelse utan dess like. På lunchen ringde jag och talade om att jag tänkte komma förbi och hämta den nya backspegel som det missat att montera under servicen de gjorde. Sedan läste jag upp mejlet jag fått från konsumentvägledaren och talade om att jag skulle ha 400 kronor tillbaka för servicen - för detta var något jag inte godtog.
Direkt vände man taggarna utåt, jag fick inte ens prata till punkt. För någon prisuppgift hade man minsann inte lämnat, då hade jag missförstått alltihop. I gengäld avbröt jag och talade om att jag ville tala till punkt innan jag hade några som helst planer på att lyssna. Det man sa när jag lämnade in mopeden gick nämligen inte att misstolka! Det var en prisuppgift och inget annat - och då ska man också kontakta mig ifall det blir dyrare än man uppgivit. På Däckhuset skriker man nu åt mig så till den milda grad att det torde hörts över större delen av Kalmar. Jag fick veta att det nog inte var någon större vits att jag hade någon moped om det var så här jag resonerade - och att jag kunde komma tillbaka endast en enda gång till till Däkhuset! Det för att hämta de pengar jag betalat för mycket, sedan var jag inte välkommen tillbaka dit.
Mitt svar blev förstås att det finns garanterat andra verkstäder där man sköter sitt jobb avsevärt bättre än så här. Nejdå - det var nästa falska påstående jag kom med enligt Däckhuset - för så här funkade det på alla verkstäder... *mutter* Jag kan ju bara tillägga att om alla verkstäder bryter mot konsumentlagen konstant, så skulle jag bli orolig för släktet mekaniker! Visserligen vet jag att det fuskas en hel del inom den branschen, men jag vägrar att tro att alla gör det!

När jag nu ändå var uppeldad så det räckte och blev över begav jag mig direkt till Däckhuset redan på lunchen för att begära tillbaka mina pengar.
Jag hann inte mycket mer än innanför dörren innan diskussionen var igång igen. Jag fick omtalat för mig att jag som lekman minsann inte skulle lära en fackman hur han skulle sköta sitt jobb. Han hade minsann varit inom branschen i många år och skulle jag dra detta vidare skulle han sopa golvet med mig. Något fick jag honom att vackla när jag frågade vad han visste om min bakgrund och vad jag tidigare sysslat med. Han tvekade flera sekunder kan jag säga.
Efter en lång diskussion och att jag gjort klart att det hela var överstökat för min del bara jag fick igen mina pengar åkte jag därifrån i ganska stort vredesmod.

Men en sak är säker! Ingen har lyckats reta upp mig lika mycket som Däckhuset idag gjorde sedan mitt ex lyckades med ungefär samma sak när vi separerade för drygt nio år sedan. Det må vara så att man inte vill behålla mig som kund på Däckhuset, men jag har redan sedan jag återfick mopeden efter servicen bestämt mig att inte gå tillbaka dit. Dagens händelse gör mig bara ännu starkare i mitt beslut. Så man har nu förlorat minst en kund - och min rekommendation till alla som läser detta är att välja en annan verkstad! Som jag ser det är man på Däckhuset totalt inkompetenta att sköta en verkstad - och ännu mindre att följa de regler som faktiskt gäller.

Hur det hela startade kan ni läsa här: Ilska!!
 
FOTNOT
Detta inlägg har JK-anmälts av Däckhusets ägare,
dock utan någon större framgång. Det hela går att läs om här.
 

 
AB, AoM 1 DB 1, DN 1, 2, POL 1, SvD 1, 2

Bilderna lånade från Hanky och Pumpkin


 
2 kommentarer
    Follow
publicerat i Däckhuset i Kalmar
Taggar: Bert Wåhlin, Däckhuset, Däckhuset Kalmar, Däckhuset i Kalmar, JK, Justitiekanslern

Ilska!!

Det är väldigt sällan jag blir riktigt förbannad, min stubin är faktiskt rejält lång. Men ibland händer det och slår det gnistor som kan orsaka en större skogsbrand.

I fredags fick jag efter mycket om och men tillbaka mopeden som varit inlämnad på service. Men det hela slutade på flera hundra mer än man hade sagt från början. Jag blev rejält irriterad, men dum som man är ibland så betalade jag och gick. Fast har inte riktigt kunnat smälta detta verkstadsbesök, framförallt eftersom man inte gjort allt jag vare sej bett om eller som ingår i servicen. Så igår satte jag mig och mejlade runt lite för att kolla vad som faktiskt gäller. Slutresultatet blev det här mejlet till konsumentvägledaren på kommunen (samtliga namn utom mitt eget har jag utelämnat):

"Hej T!

Jag har egentligen bara en undran kring vad som gäller när man lämnar in fordon på service! Är inte särskilt bevandrad i vad reglerna säger, så hoppas Du kan hjälpa mig att nysta ut detta!

Det är nämligen så att jag äger en EU-moped som jag för knappt två veckor sedan lämnade in på 1000-milaservice. När jag lämnade in den frågade jag om en ungefärlig prisuppgift och man sa då att det skulle sluta på runt 1000-lappen varav gundpriset för servicen var cirka 800 kronor. Jag bad dem då uttryckligen att ringa mig om det var så att det skulle bli dyrare än det - och också innan arbetet påbörjades. Det svar jag fick var nästan ordagrant att "Visst kan jag ta ditt nummer, men jag kan aldrig tänka mig att det kommer gå på mer än 1000 kronor!".
Till att börja med drog det hela ut väldigt mycket på tiden, man sköt om och om igen upp datumet för när jag kunde hämta ut mopeden. När jag till slut kunde hämta den i fredags slutade notan på 1533 kronor. Under helgen har jag också konstaterat man inte utfört hela servicen - i serviecen ingick enligt verkstadens egen utsago att justera bromsarna vid behov, något man inte gjort. Till detta hör också att jag bett dem montera på en ny backspegel eftersom en av dem blivit stulen. Detta var inte heller gjort och jag blev ombedd att komma tillbaka i slutet av denna vecka för att köpa en ny, trots att man sa sig ha sådana i lager redan (men inte visste var de låg).

Det jag nu undrar är om verkstäder får lägga på hur mycket som helst på servicens grundpris utan att först kontakta mej som fordonsägare? Har jag i något läge rätt att vägra att betala någon del av summan om jag anser att priset är ogrundat/felaktigt? Kan jag i detta läge gå tillbaka och begära igen pengar?

Vore mycket tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar
Tobias"



Och i förmiddags kom ett mycket glädjande svar från komsumentvägledaren! Så här skrev han:

"Hej!

Så här får det inte gå till. Verkstaden har gjort fel på åtminstone tre punkter.
1. Har man lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får den inte överskridas med mer än 15 %. Om man alltså har sagt att servicen inte skulle kosta mer än 1.000 kr., så får den i slutändan inte kosta mer än 1.150 kr. (Moms skall ingå i prisuppgiften och får inte läggas på i efterhand.)
2. Om verkstaden skulle anse sig vara nödd och tvungen att vidta vissa ytterligare åtgärder (t.ex. för att fordonet annars inte skulle vara trafiksäkert), så skall verkstaden kontakta konsumenten och berätta att mera jobb måste utföras och att priset därför blir högre. Om priset skulle ökas av någon annan anledning, så skall verkstaden även då kontakta konsumenten innan åtgärden vidtas.
3. Verkstaden har inte utfört allt arbete som man skulle ha gjort.

Du skall inte behöva betala mera än 1.150 kr. när allt arbete du har beställt är färdigt och utfört till belåtenhet. Du har dessutom rätt att begära skadestånd för alla onödiga utgifter som du har haft p.g.a. dröjsmålet - men det måste du kunna styrka med kvitton el. likn. Tyvärr är beloppet som ni "tvistar" om för lågt för att det skall vara någon vits med att skriva en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Hälsningar T"

Det som är glädjande är att veta att jag har rätt, nu vet jag hur jag ska bete mig nästa gång. Det som får mig att totalt se rött är dels att verkstaden verkligen lurats - och att de dessutom lyckats! Sånt här skulle jag varit påläst om redan innan jag lämnade in moppen på servicen. Ska i slutet på veckan tillbaka dit för att få backspegeln monterad och då ska de få höra ett och annat. Det som känns rätt frustrerande i sammanhanget är dessutom att det inte är någon idé att dra det hela till någon annan instans om nu inte verkstaden är villig att gå med någon förlikning.
Fast en sak är säker! Däckhuset på Torsåsgatan i Kalmar har minst en kund mindre om de inte är mer tillmötesgående än så här mot sina kunder!



 
AoM 1, 2, 3 DN 1

Bilderna lånade från Nano world wide och IDG
 

 
0 kommentarer
    Follow
publicerat i Däckhuset i Kalmar
Taggar: Bert Wåhlin, Däckhuset, Däckhuset Kalmar, Däckhuset i Kalmar, JK, Justitiekanslern

Visa fler inlägg