Att göra skillnad

Ju mer jag flyttat runt genom åren, ju mer fascineras jag av vilken skillnad det är i hur olika hyresvärdar behandlar sina hyresgäster! Det kan verkligen vara som natt och dag - och detta trots att jag med ett enda undantag alltid hyrt av olika kommunala hyresbolag. Man kan ju tycka att det finns vissa saker man följer som hyresvärd, men så verkar det inte alltid vara.
När jag bodde i Upplands Väsby, hyrde jag av det kommunala bolaget Väsbyhem och deras bemötande gjorde mig nästan mörkrädd. Man strulade redan från början när jag skulle flytta in, då man till synes uppsåtligen lät bli att informera om hur man tog sig in på området - och sedan när jag upptäckte de bommar som hindrade biltrafik i området faktiskt blåvägrade att ordna fram en nyckel så att flyttfirman kunde komma fram med lastbilen.
Lägenheten var inte urstädad när jag flyttade in - och det var efter åtskilliga påtryckningar och telefonsamtal som man behagade skicka en städfirma för att städa upp efter den tidigare hyresgästen. När jag senare upptäckte mögel i lägenheten kom man och kollade först när jag kopplat in miljöförvaltningen på kommunen.
När jag flyttade ut, godkändes lägenheten vid besiktningen, för att man sedan skulle ändra sig och fakturerade mig 3000 kronor för några smulor jag tydligen missat längst in i ett köksskåp.
Till det kunde personalen skälla ut mig efter noter när jag ringde och påpekade brister i lägenheten. När jag påpekade att det bara var 16 plusgrader vissa dagar i lägenheten hånskrattade vaktmästaren och tyckte jag var bra frusen av mig som klagade på den temperaturen.
När jag sedan fick tag i en ny lägenhet skulle flytten ske långt innan min uppsägningstid var slut och jag frågade lite försynt om det var möjligt att slippa denna om den nya hyresgästen var villig att flytta in tidigare. Det enda svaret var i princip att "Visst är det möjligt, men vi tänker minsann inte anstränga oss för att hitta någon som kan flytta in så snabbt". Jag blev sittande i tre månader med en sammanlagd hyra på nästan 10.000 kronor. Bara för att när den nya hyresgästen väl skrivit kontraktet få höra att han VISST varit intresserad att flytta in redan innan min uppsägningstid börjat - men Väsbyhem hade inget sagt...
När jag sedan flyttat till en av Stockholmshems lägenheter i Bagarmossen, var det som en skänk från ovan att ha kontakt med sin nya hyresvärd! Personalen var trevlig och var det några bekymmer med något, skedde allts med blixtens fart!

Jag påmindes idag än en gång om Väsbyhems dåliga bemötande sedan jag fick ett samtal från min nuvarande hyresvärd Kalmarhem. Ett samtal som stod i raka motsatsen till det bemötande jag en gång i tiden fått av Väsbyhem.
Jag har ju sagt upp min studentlägenhet och ska egentligen ha uppsägningstid under februari och mars. Men när jag sa upp den, poängterade jag att jag gärna vill bli av med lägenheten så fort som möjligt, helst redan från första februari. Man sa då på ett trevligt sätt att "vi ska göra vad vi kan, men vi kan inget lova". Jag räknade själv inte med att bli av med lägenheten från månadsskiftet, även om jag givetvis hoppades på det.
Så jag la ut lite trådar för att hänvisa folk till att anmäla intresse för lägenheten - och det tycks ha funntis ett ganska stort intresse för den faktiskt! Trots att den ligger aningen avigt till med nästan sex kilometer in till stan.
Och idag ringde man alltså från Kalmarhem och meddelade att man fått tag i en ny hyresgäst som vill flytta in så fort som möjligt!! Så jag är förstås riktigt nöjd med att jag nu slipper hyran - och översänder härmed en stor eloge till Kalmarhem som faktiskt också haft ett finger med i spelet för att allt ska klaffa. Detta är vad jag kallar service!
Även om jag ju vet att inte riktigt alla är nöjda med Kalmarhem, så har mitt eget intryck rakt igenom varit positivt under de år jag hyrt lägenhet av dem. Och i alla organisationer kommer det in rötägg, så säkerligen beror det även på vem man har med att göra.
Detsamma kan förmodligen gälla även hos Väsbyhem, jag kan ha haft otur och råkat ut för just de rötägg som råkare jobba där. Men det märkliga vad gäller DEM, är att jag i mina kontakter med Hyresgästföreningen fått veta att man har åtskilliga ärenden som drivs mot just Väsbyhem. De tycks vara kända för att enbart göra EXAKT vad de är skyldiga att göra enligt - inte ett smack mer.... Så tur det finns bra hyresvärdar också. :-)
 

 
Bilden lånade från Nationalencyklopedin
 

Pusha   Follow        
                submit to reddit
KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

    Follow