Kortspel

Genom åren har jag titt som tätt fått inbjudningar till olika "killkvällar". Kvällar som på ett eller annat sätt inkluderat kortspel och i första hand då poker. Många gånger är det frågan om att spela om pengar, även om man alltid har en gräns fö hur mycket man max får spela bort. Och jag har i grunden absolut ingenting emot spel om pengar.
Själv brukar jag oftast tacka nej. Poker har aldrig har aldrig riktigt varit min grej av någon underlig anledning. Jag har knappt ens lärt mig reglerna. Skulle någon sätta mig vid ett bord och spontant be mig börja spela poker, skulle jag förmodligen inte klara av det. Ännu mindre förklara reglerna.
På internet har ju senaste åren en hel uppsjö pokersajter dykt upp. Vissa har blivit riktigt stora, andra har haft svårare att slå sig fram. Kanske framförallt på de populärare sajterna har man möjlighet att vinna ganska stora summor pengar. Och jag kan ibland känna att jag faktiskt skulle vilja kunna spela poker, så att man faktiskt hade chansen att kunna vara med och spela om dessa summor. Det finns ju till och med folk som kan försörja sig enbart på poker - och dessutom bygga upp en bättre förmögenhet på detta spel.
För någon tid sedan läste jag i DN om en kille som av en ren slump hamnat på en pokersajt som erbjöd 50 kronor - eller liknande summa - till alla nyregistrerade medlemmar. Då han inte tidigare varit med på någon sådan sajt, hade han tänkt något i stil med "Äsch, vad f*n, jag testar". Han registrerade och spelade upp dessa 50 kronor - och vann en vinst på flera miljoner.
Varför händer sådant aldrig mig?? Varför kan inte jag ha den turen någon enstaka gång? Jag vill ju också vinna några miljoner, men det händer aldrig...
Nej, som sagt - jag får lära mig spela poker och bli medlem på någon pokersajt och hoppas på lite tur i spel. Risken är väl att man blir sittande i timmar istället, att man kanske har svårt att sluta spela. Framförallt om man vinner någon småsumma här och där, då blir man garanterat peppad att fortsätta spela i hopp om de större vinsterna. Det är inte svårt att förstå att folk hamnar i spelmissbruk av olika slag och att man peppas av att man kanske någon gång ibland vinner en slant.
Nu tror jag inte att jag själv ligger i den riskzonen, att hamna i spelmissbruk - men det är lätt att förstå att man faktiskt kan göra det. Vi hoppas nog alla på ett lyft ekonomiskt, att få ett större tillskott i kassan och att då börja spela kan nog ligga nära till hands för vissa.
 
FOTNOT
Detta är ett sponsrat inlägg, alltså ett inlägg jag fått betalt för att skriva. Åsikterna i inlägget förblir mina egna även om jag fått betalt att skriva ett inlägg i detta ämne.
 

 
Bilden lånad från rgbstock
 

0 kommentarer


NÅGRA ENKLA KOMMENTARSREGLER
 
1. Håll god ton och visa respekt när du kommenterar! Du behöver inte hålla med om det som står i inlägg och kommentarer, men håll en bra nivå på debatten.
 
2. Håll dig till ämnet! Allt som liknar spam eller reklam raderas vänligt men bestämt.
 
3. Jag gör inga som helst avsteg från regel nummer två, men är i övrigt frikostig i publiceringen av kommentarer. Jag förbehåller mig dock rätten att neka kommentarer som även på annat sätt än ovan är stötande, otrevliga, irrelevanta eller strider mot svensk eller internatinell lag.


    Follow
publicerat i Samarbetspartners

Posten fördröjer medvetet paket

När jag återgick till att vikariera på Posten under hösten 2010, hade man infört nya rutiner vad gäller så kallade "klumpar". Klumpar är "fackspråk" för små och lätta paket som går som vanligt brev.
Tidigare har varje brevbärare gjort en bedömning under morgonens postsortering vad gäller dessa försändelser. Som brevbärare har man en väldigt bra koll på hur folks brevlådor ser ut och vilka som oftast är hemma eller ej när man kommer med posten. Med andra ord vet man om en försändelse går ner i brevlådan eller ej - och om mottagaren med största sannolikhet är hemma eller ej försändelsen inte går ner i brevlådan.
Alltså: visste man att en försändelse inte går ner i brevlådan och att mottagaren med största sannolikhet inte kommer vara hemma om man skulle ringa på dörren, då skrev man direkt ut en avi som delades ut samma dag, så att mottagaren kunde hämta ut försändelsen på närmsta postkontor. Något som funkade väldigt bra - och kunderna fick möjlighet att få sina försändelser redan dagen efter de postats.
Nu sa man plötsligt att "klumparna" skulle tas med ut på rundan, oavsett vad brevbärarens erfarenhet sa om huruvida försändelsen går ner i brevlådan och om mottagaren är hemma eller ej. Det var inte fråga om "bör" - utan "skall". Går försändelsen inte ner i brevlådan och mottagaren inte är hemma, ska man dagen efter dela ut en avi så att mottagaren kan hämta ut sitt paket.
Men då den stora majoriteten människor inte är hemma när posten kommer, innebär dessa direktiv att posten mer eller mindre medvetet fördröjer försändelser ett helt dygn. Istället för att man som brevbärare utifrån sina kunskaper om sitt distrikt ska få avgöra om en försändelse ska aviseras eller ej för att kunderna så fort som möjligt ska få sin post.
Många företag som pysslar med någon form av postorder utlovar leverans inom ett visst antal dygn - ett löfte som sedan Posten sätter ur spel i och med dessa direktiv. Posten lovar dessutom själv i sina leveransvillkor att försändelser ska delas ut nästa vardag, vilket inte heller sker.
Själv postade jag i söndags en födelsedagspresent till en god vän som fyllde år på måndagen. Utan att tänka mig för - det får jag erkänna - och utan ha en tanke på dessa nya rutiner. Men eftersom paketet inte gick ner i brevlådan, kom inte presenten fram på rätt dag - utan dagen efter födelsedagen.
Är det inte märkligt att ett av Sveriges största företag inte ens följer sina egna leveransvillkor? Personligen blir jag ganska irriterad när ett brev inte kommer fram på den dag Posten trots allt faktiskt utlovar. Skulle vara intressant att veta hur man resonerade när man utformade dessa nya rutiner.
 

 
Bilden lånad från Nannus
 

0 kommentarer


NÅGRA ENKLA KOMMENTARSREGLER
 
1. Håll god ton och visa respekt när du kommenterar! Du behöver inte hålla med om det som står i inlägg och kommentarer, men håll en bra nivå på debatten.
 
2. Håll dig till ämnet! Allt som liknar spam eller reklam raderas vänligt men bestämt.
 
3. Jag gör inga som helst avsteg från regel nummer två, men är i övrigt frikostig i publiceringen av kommentarer. Jag förbehåller mig dock rätten att neka kommentarer som även på annat sätt än ovan är stötande, otrevliga, irrelevanta eller strider mot svensk eller internatinell lag.


    Follow
publicerat i Diverse

Allt tillrätta igen

I torsdags beklagade jag mig argsint över ett ärende hos Telia, där man slarvat bort en inbetalning jag gjort (hela inlägget här). Det hela handlade om en faktura som jag visste med mig var betald, medan Telia hävdade motsatsen och jag fick en påminnelse på fakturan.
Jag bestred det hela, men killen från kundtjänst som mejlade mig tycktes inte vara med på noterna utan vägrade fortfarande gå med på att jag betalat räkningen - trots att jag kunde styrka det genom kontoutdrag som jag skickade in.
Men sedan jag skrivit mitt arga inlägg här på bloggen, blev det fart på Telia. Jag blev först kontaktad via mejl och informerad att man skulle titta på ärendet och sedan återkomma i början av den här veckan. Vilket man gjorde med råge, eftersom man återkom redan idag (måndag).
Man hade nu gått igenom det hela och sett att betalningen faktiskt var gjord. Felet låg i att jag vid ett  tillfälle fått 77 kronors avdrag på fakturan, en summa jag misstag betalat för mycket vid ett tidigare tillfälle. När summorna sedan inte stämde överens hade det blivit fel i systemet på något sätt. Men nu är allt ordnat och jag behöver inte betala påminnelsefakturan på knappt 800 kronor.
Jag förstod inte riktigt hur felet kunde uppstå. Jag menar, OCR-numren stämde trots allt överens. Men men... Det tycktes finnas en förklaring i alla fall - och nu är det hela löst! Det är ju lite ironiskt att det är först när jag skrivit ett argt blogginlägg som man faktiskt tar tag i det hela ordentligt. När jag bestred påminnelsen kom ingen som helst respons överhuvudtaget. Man begärde inte in några handlingar, något som kunde styrka att jag betalat fakturan. När jag sedan själv mejlar får jag bara väldigt märkliga svar från någon som inte bemödar sig att öppna bilagorna till mitt mejl - bilagor som innehöll kontoutdrag som stödde min version av historien.
Men när det hela blir "officiellt" på internet blev det fart. Nu fick jag medhåll från Telia att detta hade skötts lite klantigt, det fick jag faktiskt. Och nu i slutändan behövde jag trots allt inte betala fakturan. Så nu är stridsyxan nedgrävd tills vidare. :-)
 

 
Bilden lånat från Look see edit
 

0 kommentarer


NÅGRA ENKLA KOMMENTARSREGLER
 
1. Håll god ton och visa respekt när du kommenterar! Du behöver inte hålla med om det som står i inlägg och kommentarer, men håll en bra nivå på debatten.
 
2. Håll dig till ämnet! Allt som liknar spam eller reklam raderas vänligt men bestämt.
 
3. Jag gör inga som helst avsteg från regel nummer två, men är i övrigt frikostig i publiceringen av kommentarer. Jag förbehåller mig dock rätten att neka kommentarer som även på annat sätt än ovan är stötande, otrevliga, irrelevanta eller strider mot svensk eller internatinell lag.


    Follow
publicerat i Telia
Visa fler inlägg