Semester!!

Första kvällen på semestern tillbringades delvis i kvällssolen på balkongen....

Tänk vilken otrolig avslappning som plötsligt infinner sig när semestern faktiskt kommer! Jag har nu haft semester i lite drygt ett dygn, men känner mig redan som en ny människa.
Redan när jag kröp ner i sängen igår morse efter det sista nattpasset inför semestern, kom någon märklig form av avslappning, en känsla av ro och frid krypande över mig. Plötsligt hade jag inga krav på mig att vara utvilad inför något kommande arbetspas, plötsligt styrde jag helt och hållet över min tid. Nästa gång jag förväntas göra nytta på jobbet är i månadsskiftet augusti/september, något som trots allt känns ganska avlägset.
Och jag behöver inte heller känna någon ångest över ekonomin när jag nu tar semester. Under mina år som studerande försökte jag också ha åtminstone ett par veckors ledigt under somrarna - men de veckorna innebar alltid en gnagande oro över ekonomin. Någon betald semester är man aldrig bortskämd med som studerande, utan all ledighet innebar ett inkomstbortfall i någon bemärkelse. Nu får jag till och semestertillägg utöver grundlönen när jag har semester...
Jag har alltid varit den som sett huvudsemestern som en möjlighet att vila, att koppla av och samla krafter. Jag reser oftast ingenstans, utöver till sommarstugan, utan ägnar semestern åt vila och avslappning. I år kommer det bli så i ännu större utsträckning, under min första betalda semester på sex år. Plötsligt behöver jag inte ens bekymra mig om ekonomin, utan kan koppla av till 200%.
Igår kom jag hem vid kvart över sju på morgonen. Jag satt uppe en kort stund, som jag brukar och kröp sedan i säng för att sova några timmar. När jag kom upp var det 29 grader i skuggan och strålande solsken, trots att man lovat regn under eftermiddagen. Efter lite kaffe bar det av in till stan för att handla lite mat - och sedan hem igen för att verkligen ta det lugnt.
Med en kall öl som enda sällskap slog jag mig ner på balkongen och läste morgontidningen, som jag inte hunnit läsa tidigare under dagen. Efter en sen middag hamnade jag en stund framför TV:n för att sedan komma i säng i riktigt bra tid. Kan den första semesterdagen ha blivit bättre? :-)

Knappen lånad från Tuesza's

publicerat i Dagbok

Pride 2012

Imorgon drar så årets Pridefestival i Stockholm igång. En festival, där man oftast varit som mest rädd för attacker från extremhögern, en politisk falang som haft svårt att acceptera just sexuellt likaberättigande.
Och det är väl något som kanske inte är totalt oväntad, trots allt. Jag menar, trots allt är det ju ändå frågan om personer som inte har alltför mycket innanför pannbenet. Sen finns det självklart många andra som inte bara motsätter sig homo-, trans och bipersoners samma rättigheter som för oss heterosexuella, utan även Pridefestivalen.
Men just i samband med Priden har det ju varit högerextremister man varit mest rädd för, eftersom det trots allt är de som syns och hörs mest. Och dessutom oftare går till handgripligheter.
Men även inom Priden råder olika åsikter om vilka som ska våra vara med i tåget eller ej, även om det inte går att jämföra med vad till exempel vissa högerextremister gör sig skyldiga till. Politiken har nämligen gjort sig påmind på ytterligare ett sätt i Priden. Sedan fyra år har även anställda inom Försvaret deltagit i Pridetåget, vissa iklädda uniform - något som aktivister inom organisationen Ofog inte gillar.
Under förra årets parad, trakasserade aktivister från Ofog flera av deltagarna från Försvaret genom att omringa dem och att följa efter dem plakat med text som "Mitt jobb dödar" och ”Jag är lika bra på att döda som straighta soldater”.
Vissa av pridedeltagarna från Försvaret beskrev förra årets parad som en enda lång pina på grund av trakasserierna från Ofog. Säga vad man vill om Försvarets verksamhet, självklart är krig och vapenhandel inte någon rumsren verksamhet. Själv är jag vapenvägrare och kan hålla med om vissa av Ofogs ställningstaganden. Men det är å andra sidan inte krig och vapen Pride faktiskt handlar om - och så länge världen ser ut som den gör måste tyvärr även Sverige ha ett försvar. Det funkar liksom inte riktigt så att Sverige ska "föregå med gott exempel" och avveckla sitt försvar (även om vi i vissa avseenden är på god väg) och tro att att resten av världen följer efter. Risken är snarare att någon mindre nogräknad regering någon annanstans i världen istället väljer att inta Sverige när vi inte längre kan försvara oss.
Ofogs ställningstagande att deltagare från Försvaret inte har i Pridetåget att göra tycks stå kvar även i år och frågan är väl om det kommer bli liknande situationer även i år? Själv blir jag lite brydd över att vissa inte kan välja rätt forum för att framföra sina åsikter. Krig är inte roliga saker, men vill påverka så stora saker är knappast Priden rätt forum för att försöka påverka sådana saker.

Personligen har jag alltid varit smått kluven till hela grejen till Pride. Det har inte haft något med mina åsikter kring homosexualitet att göra. För min del är det nämligen en självklarhet att alla ska ha samma rättigheter oavsett sexuell läggning (och självklart kön, hudfärg, religion och så vidare) och att Pride ska få existera är inga konstigheter.
Men när jag ser vissa delar av Pridetåget, undrar jag emellanåt om man inte på vissa sätt motverkar sitt syfte genom just denna karneval? Många är så otroligt utspökade och väldigt mycket handlar på ett väldigt utstuderat sätt kring sex. Det är mycket naket, mycket spex och de mest fantasieggande utstyrslar man kan tänka sig.
Jag undrar ibland om inte paraden också kan spä på fördomarna kring homosexuella istället för att motverka dem?! Självklart ska man inte utgå ifrån att alla är dumma i huvudet och tror att det är så här hbt-personer beter sig till vardags. Det är ju just en karneval och ingenting annat. Men tyvärr finns det förmodligen en och annan som inte resonerar så och bara stärker sina fördomar efter att ha sett prideparaden en eller ett par gånger. Tyvärr.
Jo, jag kommer gå på Priden. Om jag kommer gå med i tåget eller "bara" titta på har jag ännu inte tagit ställning till, men jag ska åtminstone in till stan på lördag och se tåget. Inte för att jag själv är något annat än heterosexuell, utan för att jag tycker det - trots eventuella hot från högern, Ofog och andra grupper liksom en viss spektakelvarning - ändå är något positivt och roligt. Seden har jag en rad bekanta som kommer gå i tåget, så bara det är ju anledning nog att se tåget. :-)

DN 1, 2 - SR 1 - SvD 1, 2 - SVT 1

publicerat i Homo/trans/bi

Semester

Så är det äntligen SEMESTER!! Halv sju i morse loggade jag till sist ut från arbetsdatorn för att sedan bege mig hemåt och fyra veckors semester. För första gången sedan 2006 har jag nu äntligen betald semester, något man inte är bortskämd med när man pluggar.
Jag har verkligen saknat möjligheten att få ha semester med lön - och nu kommer äntligen semestern! Och i år känner jag verkligen ett stort behov av några veckors ledighet, efter all den övertid vi haft sista månaderna. Jag tillhör dem som arbetat mest övertid under våren och sommaren och det börjar nu ta ut sin rätt.
Jag är verkligen glad att jag har ett jobb där det inte ens är möjligt att logga in på jobbmejlen så länge jag inte är på jobbet - och att jag inte behöver fundera över ifall arbetsbördan bara ökar tills jag kommer tillbaka efter semestern. Jag vet att någon annan gör mitt jobb när jag är borta och det kommer inte ligga högar med papper och jobb när jag kommer tillbaka.
Så avkopplingen brukar vara total när jag lämnar jobbet! Även om jag - mot all förmodan - skulle vilja, så är det en teknisk omöjlighet att hålla kontakt med jobbmejl och andra måste på jobbet. Även när jag bara har några dagar ledigt, kopplar jag bort jobbet totalt, det existerar knappt i min sinnevärld. För min del är det nästan ett måste för att jag ska kunna njuta av min ledighet, för att jag ska känna mig utvilad när jag kommer tillbaka till jobbet igen. Oavsett om det är frågan om två dagars ledigt eller en månads semester.

Och mina sommarsemestrar brukar normalt vara avkoppling i andra avseenden, nämligen att jag ytterst sällan bokar in särskilt mycket under de 4-5 veckorna. I år ska jag vara hemma ungefär halva semestern och bara ta det lugnt och andra halvan kommer spenderas i sommarstugan i Söderhamns skärgård.
Jag har alltid haft svårt att förstå vitsen med att åka utomlands, när det är som vackrast och varmast här hemma i Sverige. Och att då åka någonstans söderut, där det förmodligen är outhärdligt varmt för oss nordbor, det är något som inte riktigt går ihop för mig! Mina utlandsresor förlägger jag oftast på våren eller - allra helst - på hösten, där det är som gråast, tråkigast och kallast här hemma.
Jag har svårt att tro att jag skulle resa utomlands sommartid även om jag inte hade tillgång till en sommarstuga. I det läget skulle jag föredra småresor och utflykter inom Sverige istället. Men det är förstås upp till var och en...
Nu börjar min semester, som enbart ska vara vila, lugn och ro. Jag kommer enbart kolla min privata mejl, mobilen kommer vara påslagen men dit kommer ytterst sällan några jobbrelaterade samtal. Och jag ska bara vila, vila och åter vila!