Kundbemötande

När jag som kund besöker butiker eller anlitar företag för olika saker, brukar alltid försöka vara trevlig mot personalen. Jag vet att man oftast får det bemötande man förtjänar även av servicepersonal, så är jag trevlig som kund är oddsen rätt stora att jag får bra bemötande tillbaka. Även om det givetvis finns undantag.
Men får jag inte den service jag förväntar mig, brukar jag ställa till en del oväsen. Blir jag inte kompenserad med som minst en ursäkt när jag vänder mig till företagets kundtjänst, går jag oftast vidare uppåt i hierarkin och vänder mig till högre chefer med mitt klagomål. Funkar inte det av någon anledning, kan det bli Allmänna Reklamationsnämnden, konsumentvägledare eller liknande som blandas in. Ytterligare ett bra "vapen" brukar ju vara att publicera vad som hänt här på bloggen. Något som inte alltid är så populärt hos alla företag, men attans så effektivt.
Sen beror det givetvis på vad det är frågan om. Inte ens jag bråkar om skitsaker och bagateller, det tar alldeles för mycket energi och tid. Men tycker jag verkligen att jag fått ett uselt bemötande eller kass service, då ställer jag till ett jäkla liv.
Samtidigt finns det situationer då jag kan känna mig som världens största gnällspik. Ibland blir vissa situationer som en ren prestigegrej, en principsak där jag bara "måste" hävda min rätt.
När jag idag handlade i affären där jag oftast handlar mat var just ett sådant exempel. Jag brukar oftast använda mig av självscanningen, eftersom jag tycker det är lite smidigare på något sätt. Vid kaffehyllan noterar jag att man sänkt priset på kaffe till 27:98 per paket (larvigt att inte ta 28 kronor jämnt, eller hur?!). Jag plockar åt mig ett paket och scannar in det med handscannern. I displayen blippar istället priset 34:98 upp för paketet. Jag tittar och jämför, men jo priserna skiljer sig åt.
Så trots den lilla prisskillnaden på sju kronor, kunde jag inte låta bli att prata med personalen och fråga vad som var fel. Jag sa det visserligen i väldigt trevlig ton och la även lite ursäktande till att "Det är ju ingen jättesumma, men jag vill i alla fall kolla...".
Tjejen jag pratar med jämför också priserna och även hon kommer fram till samma sak som jag. Och visst, jag får det lägre priset på kaffet när jag betalar. Men jag inte låta bli att känna mig aningen grinig när jag ställer till med extra besvär för personalen för en fjantsumma på sju kronor, en summa som jag ju trots allt har råd att betala egentligen.
Samtidigt har jag en inbiten vana att försöka handla så prismedvetet jag bara kan. Jag utnyttjar alltid extrapriser och mängdrabatter när jag handlar, går på reor när det gäller kläder och prylar/möbler hem. Jag kör med olika bonuskort hos det butiksktedjor där jag oftast handlar och försöker storhandla en till två gånger i veckan istället för att småhandla ofta.
Till det är det trots allt så att en butik är skyldig att ge det lägsta priset om det finns olika prisuppgifter på en vara - som till exempel med kaffet ovan - även om en vara är felmärkt. Undantaget är om det lägre priset är så lågt att man som kund borde förstå att det är orimligt.
Och jag kan säga att jag ibland i vänlig ton påpekat prisskillnader i just sammanhang som med kaffet ovan,men utan att begära att få igen några pengar. Saken kan ju vara att om jag är storkonsument av kaffe och kanske köper 5-10 paket åt gången, då blir det plötsligt lite större summor man pratar om. Och om scannern lägger in någon krona fel på varje vara jag köper, då blir det också mycket pengar i slutet av månaden. Men jag kan ändå inte låta bli att känna mig lite grinig när jag "jiddrar" om bara några få kronor...
 

 
 

Pusha   Follow        
                submit to reddit
KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

    Follow