Det är bara att vänja sig!!!

Jag hittade en rätt intressant artikel på DN:s hemsida, en artikel som jag till stor del kan relatera till själv eftersom jag på sätt och vis varit i samma sits. Även om det är några år sedan för min del.
Det hela handlar om matbloggaren Caroline Doudet, som förra året publicerade en recension av ett besök på restaurangen Il Giardino på Cap Ferret i sydvästra Frankrike. Ett besök, där det allra mesta verkar ha gått fel om man får tro bloggaren.
I recensionen – som raderats från bloggen, men som finns att läsa här – berättar hon att det hela började med att hon och hennes sällskap fick en rejäl utskällning för att ha satt sig vid ett bord utan att ha blivit anvisade att sitta där. De ska sedan ha nonchalerades sedan av serveringspersonalen, något som ska ha fortsatt under hela middagen.
Tillräckligt många läste blogginlägget för att det skulle börja klättra på Googles träfflista. Den som sökte på Il Giardino fick Doudets sågning som fjärde träff. Men Il Giardinos ägare ansåg att recensionen var rejält orättvis och drog Caroline Doudet inför rätta. Där beslutade domaren att Caroline Doudet skulle ändra rubriken på sin recension – ”Stället att undvika i Cap Ferret: Il Giardino” – och betala ett skadestånd på 1.500 euro.
Händelsen har resulterat i den så kallade Streisandeffekten, skriver den franska tidningen Sud Ouest. Försöket att censurera recensionen har nämligen fått omvänd effekt: att spridningen har ökat markant.
Jag ska börja med att säga att mina franskakunskaper är relativt obefintliga. Inlägget läste jag med hjälp av Googles översättningsverktyg, något som självklart gör att man inte kan ana alla nyanser och aspekter i språket och ordvalet i en text. Så jag ska poängtera att jag utgår från Googles översättning i detta inlägg.
Men även om internetbaserade översättningsverktyg är ganska usla, så får man ändå en viss uppfattning om tonen i texten, vilket språk som använts och så vidare. Och jag måste erkänna att jag inte tycker att den var så värst farlig egentligen. Visst att det var en hel del kritik som framfördes mot restaurangen ifråga, men det ett enskilt sällskaps uppfattning om vad som inträffat. Borde inte företag av idag faktiskt vänja sig vid att den moderna tekniken och sonika acceptera att missnöjda kunder kommer förmedla detta över internet? Dilemmat i det hela är och förblir att man givetvis inte ska kunna säga vad som helst, ens om ett företag - men var går då gränsen?? Just den biten är rätt svår att bedöma. Å ena sidan har man yttrandefriheten, å andra sidan att man naturligtvis inte ska kunna ägna sig åt smutskastning av vare sig företag eller personer.
 
I grunden tycker jag dock att yttrandefriheten ska väga tyngre än företags "rätt" att inte få dålig publicitet. Restaurangägaren i det här fallet hade förmodligen inte reagerat likadant om samma text publicerades i en tidning, det är jag faktiskt helt övertygad om. I dagens IT-samhälle kan alla göra sin röst hörd och - med lite tur - få en enorm spridning av det man vill få sagt.
Alla som följt min blogg de senaste åren minns säkert historien med Däckhuset i Kalmar (som till och med förärats med en egen kategori på min blogg). Jag ansåg att jag - och gör fortfarande - att jag fick ett extremt dåligt bemötande när jag anlitade verkstaden för service av min EU-moped. När vi inte kom till någon förlikning, kontaktade jag konsumentombudsmannen hos kommunen och skrev dessutom en rad arga inlägg här på bloggen. Något som fick Däckhusets dåvarande ägare att JK-anmäla mig för förtal. Något som inte gick så bra, eftersom svensk lag säger att enbart personer och inte företag kan bli utsatta för förtal.
Även i mitt fall blev det en Streisandeffekt. Jag fick ganska rejäl publicitet, den stora majoriteten av de lokala medierna skrev om historien och besökssiffrorna på min blogg ökade radikalt under en tid. Om det faktum att Däckhuset strax efter bytte ägare har med mina blogginlägg att göra ska jag låta vara oasagt, för det har jag faktiskt ingen aning om. Men på det stora hela är min bestämda uppfattning att historier som Il Giardino och Däckhuset bara är nonsens. Företag av idag får helt enkelt lov att tänka sig för kring hur de bemöter sina kunder på ett helt annat sätt än för 20 år sedan.
Fram till internets stora genombrott var det upp till traditionell medias (TV, tidningar och radio) välvilja att ta upp ett specifikt ämne om missförhållanen skulle komma fram i ljuset. Idag kan vem som helst få en gigantisk spridning genom ett enkelt blogginlägg eller en statusuppdatering på Facebook eller Twitter. Och det är bara för dagens företagare att acceptera läget.
Sen håller jag med om att det inte ska gå till överdrift, det svåra i kråksången är självklart att avgöra vad som är okej att skriva på internet och vad som inte är okej. Det ska naturligtvis vara okej att kritisera såväl företag som privatpersoner, har jag upplevt att jag blivit bemött illa på ett företag måste jag också kunna få berätta om det. Hade min historia med Däckhuset publicerats i någon tidning, hade man förmodligen inte ens tänkt tanken att JK-anmäla mig. Men nu skrev jag om det på min privata blogg och då tvekade man inte att göra en anmälan. Man inkluderade till och med saker i anmälan som jag inte kan styra över, som att mina inlägg syntes på Googles träfflista om man googlade på "Däckhuset".
Men någonstans måste det finnas en gräns. Klart är i alla fall att Däckhusets JK-anmälan bara var rent nonsens. Detsamma gäller den franska restaurangen Il Giardinos rättsprocess mot bloggaren Caroline Doudet, det står jag fast vid utan att till fullo förstått innebörden av hennes blogginlägg. Snarare borde det vara upp till företagaren att kunna bevisa att det som skrivs faktiskt är osanning och att någon ägnar sig åt ren smutskastning, först  kan jag förstå att det blir en formell rättsprocess.
 

 
KÄLLOR: DN, WebArchive, BBC
 
Bilderna lånade från HR-bloggen, Health
 




§ 1. Du behöver inte hålla med om det som står i inlägg och kommentarer, men håll god ton och visa respekt när du kommenterar! Dock uppmuntrar jag gladeligen till diskussioner, analyser, konstruktiv kritik, ironi och så vidare - som alltihop självklart är helt tillåtet.

§ 2. Håll dig till ämnet! Alla kommentarer som liknar spam/reklam eller som på annat sätt inte är relevanta till bloggen/inlägget raderas vänligt men bestämt.

§ 3. Jag gör inga som helst undantag från regel 2, men i övrigt är jag mycket frikostig när jag publicerar kommentarer. Jag förbehåller mig dock rätten att neka kommentarer som även på andra sätt än ovan kan anses vara olämpliga, stötande, irrelevanta och/eller som strider mot svensk eller internationell lag.

§ 4. Självklart granskar jag även eventuella länkar i kommentarerna utifrån dessa regler. Vid grova och/eller upprepade övertramp mot dessa regler blockeras vederbörande och kan inte lämna fler kommentarer.












Ditt namn:
Kom ihåg mig!!

Din e-postadress (publiceras inte):


Din URL/Bloggadress:


Kommentar: