Sömnbehov

Till sjöss är det inte helt ovanligt att man jobbar "sex-om-sex", det vill säga att man jobbar sex timmar följt av sex timmar frivalkt, sen jobbar man sex timmar igen. Så fortgår det sedan, dygnet runt under hela den tid man är ombord - många gånger under flera månader i sträck. Under de lediga sex timmarna ska man inte bara hinna sova, utan även äta, sköta sin hygien, hålla kontakt med dem där hemma - och allt annat man vill göra när man inte jobbar. Det blir med andra ord inte många timmars sömn mellan vakterna.
Man behöver varken vara psykolog eller läkare för att förstå att man ganska snart är väldigt trött och lider av rejäl sömnbrist. Strax innan jag började på Sjöfartshögskolan i Kalmar genomförde man ett test i simulatorerna på skolan. Man lät erfarna och luttrade sjöbefäl gå vaktgång i simulatorerna, just vakter på sex timmar. Efter bara några dygn konstaterade man att flera av försökspersonerna led av sådan sömnbrist att var att det motsvarade vad man presterade och reaktionsförmåga vid en promille alkohol i blodet. Det vill säga motsvarande grovt rattfylleri om man hade kört bil. Men stora fartyg med hundratals passagerare eller tusentals kubikmeter olja eller kemikalier ombord är helt okej att framföra under samma omständigheter.
Jobbet till sjöss kanske är extremt, men långt ifrån det enda jobbet som ger sömnbrist i någon utsträckning. Vi är många som jobbar skift och därmed förväntas vara vakna på de mest udda tider, då vi egentligen är programmerade att sova. I dagens samhälla finns det helt enkelt inte utrymme för sömn och vila alla gånger.
Vissa gånger väljer vi säkerligen själva att planera in saker så att vår almanacka blir lite väl tajt. Jag gör det aningen för ofta - och jag är inte ensam om det. Och just när planeringen blir för tajt, är det sömn och återhämtning som tar stryk. Men även om vi själva inte planerar in för tajta scheman i almanackan, kommer gärna sömn och återhämtning lite i skymundan. Att vara trött är idag något av en "innegrej".
 
Det är nog inte så konstigt att det är många som idag lider av sömnbrist och sömnsvårigheter. Liksom utbrändhet, är det en av de välfärdssjukdomar som faktiskt är vanligast idag. Vi vänder och vrider på dygnet och är vakna mer än vad våra kroppar faktiskt klarar av.
Många kan säkert känna igen paniken och ångesten i att inte kunna somna på kvällarna när man vet att man ska upp till en viktig arbetsdag nästa morgon. Många kan säkert känna igen sig i att kroppen inte klarar av att varva ner på kvällen efter ett antal stressiga timmar på jobbet. Och även om man inte har sömnproblem som ger sömnbrist, är vi nog många som sover för lite ändå - åtminstone i perioder.
Sömnen gör att hjärnan får en chans att fokusera på sig själv och slippa tolka alla de sinnesintryck som kommer från omgivningen. Under sömnen kan hjärnan reorganisera information som du lärt in, och rensa bort information som inte är viktig för framtiden. Skulle du spara all information du tar in så tar hjärnans kapacitet slut – och sömnen hjälper till med den upprensningen. Och vem har inte märkt att man ganska snart fungerar sämre efter bara några få nätter med lite för lite sömn?
 

 
DN 1
 
Bilden lånad från Psykologi i fokus
 

Pusha   Follow        
                submit to reddit
#1 - - Ellenor:

Väldigt intressanta inlägg! :)

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

    Follow