Bra service

 
Jag har i några inlägg skrivit om hur (alltför) många inte insett hur man behandlar andra människor i sin egna roll som kund hos olika företag. Många tar sig friheten att behandla människor totalt respektlöst bara för att de råkar ha ett serviceyrke. Och givetvis gäller det inte bara gentemot servicepersonal, utan även gentemot personer med "offentliga" yrken överhuvudtaget - det vill säga gentemot alla som ha ett yrke där man har med människor att göra.
Och min egen erfarenhet är att de som är värst, det är nyrika personer. Då snackar vi personer som kommit sig upp i samhället, som är välbärgade men inte nödvändigtvis förmögna. Dessa personer har ofta en tendens att bete sig rejält illa, inte bara emt medmänniskor i stort, utan i synnerhet mot personer i serviceyrken och som enligt dessa nyrika personer står väldigt lågt i rang på samhällsstegen.
Sen finns det självklart en stor andel som vet mycket väl hur man ska bete sig, även i de lägen då man är missnöjd på en produkt och ska klaga på det hela.
 
Det värsta jag själv varit med omär givetvis den vid det här laget rätt gamla historien om Däckhuset i Kalmar. Vad gällerden historien, kan jag fortfarandelåta bli att skratta för mig själv när jag på den företagsägarens agerande. Det började med en taffligt och illa utförd service på en moped, en service först försenade med flera dagar, sen sadesvara klar men inte alls var det är jag fick ut den - men ändå blev hela kaaset mångt mycket dyrare än utlovat. När jag sedan skrev om händelsen på min blogg, blev jag anmäld till JK för förtal.
Sedan inläggen om Däckhuset publicerades, har jag fått mycket feedback om företaget ifråga och det är långt ifrån bara jag som haft problem där. Den dåvarande ägaren är i mina ögon rent olämplig inom servicebranschen, något jag inte minst insett sedan kommentarern vält in angående den här personen och hens agerande som ägare av Däckhuset.
 
Utan att ha råkat ut för alla som borde ha valt något yrke med noll kundkontakt, har jag ändå varit med om ganska så många.
Jag minns en annan mopedfirma i Kalmar som jag besökte när jag ville byta från en tvåhjulig till en fyrhjulig moped. Äagren tyckte inte alls villig att glra någon affär och frågade rent ut vad jag skulle med "sådan skit" (och syftade på en fyrhjuling) till. Vilket i min värld är en märklig kommentar till en kund som är villig att göra affärer där man kan dra in tiotusentals kronor.
Jag minns att jag några månader senare faktiskt bytte moped, även om detinte blev till en fyrhjuling. Dock behövde jag själv fästa regskylten på mopeden, men hade inte de rätta verktygen till detta. Då jag jobbade intill denna verkstad, valde jag vid ett tillfälle att tänka att företagsägaren kanske haft en dålig dag vid mitt senaste besök - och åkte dit för att be om hjäp att fästa regskylten. Givetvis mot betalning förstås.
- Äh, sån där skit har jag inte tid med! var det enda svar jag fick.
Minns även en annan gång då jag spräckt displayen på min mobiltelefon. Jag hade köpt till en försäkring som gjorde att jagunder två år efter inköpet kunde få mobilen lagadeller utbytt mot en likvärdig till en kostnad på 500 kronor - oavsett anledningen till skadan eller förlusten.
Jag visste med mig att man själv är ansvarit för det som är lagrat på en telefon eller dator och att man inte kan räkna med att det finns kvar när apparaten lämnats in på reparation. Men nu vár det bara "glaset" på displayen som spräckts, så jag gick in till en av Phonehouses butiker (där jag köpt telefonen) och frågade om man kunde byta glaset men ändå behålla det som fanns lagrat på telefonen. Svaret var uttryckligen att det inte skulle vara några som helst problem - jag skulle få tillbaka telefonen med ny display och ingenting skulle raderas från telefonen. Vilket givetvis inte var sant, eftersom telefonen var helt återställd till fabriksläge när jag fick den tillbaka.
I kombination med att flera andra ärenden gått helt snett under min tid som kund hos The Phonehouse, såg jag tillatt omgående bli raderad ur deras kundregister. På livstid.
 
Min syn på service(-företag) är trots allt ganska enkel. Fel kan det alltid bli - men så länge det inte sker särskilt ofta och mn sedan kan ge en skälig kompensation för att det blivit fel.
Jag tänker tillbaka på hur jag faktiskt blev kund hos Phone House en gång i tiden. Av en ren slump fick jag för mig att köpa en ny mobil i en av deras butiker. Men jag behövde byta mobiloperatör till Telia för att få det önskade priset och jag ville samtidigt behålla mitt nummer. Det tog Telia inte mindre en tre timmar att få över mitt nummer från Glocalnet och ingenting i processen var Phone Houses fel. Men när jag väl gick därifrån med min nya mobil, hade man stuckit till mig tillbehör till mobilen till ett värde på åtminstone 400 kronor.
För några år sedan skulle jag köpa en förpackning tomma CD-skivor i en av Experts butiker. Men när de drar mitt kort, blir något fel och köpet verkar inte gå igenom. Man försöker flera gånger, men inget händer. Killen i kassan ropar till sig en kollega, som verkar vara någon form av arbetsledare. Kollegan konstaterar att felet låg i att kvittorullen var slut och börjar mickla med kassaapparaten.
Det börjar dra ut lite på tiden och jag börjar bli lite stressad för att hinna med min buss hem. Slutligen får expediten ut en lång rad kvitton och visar mig att pengarna dragits fyra gånger från mitt konto. Men som kompensation för allt strul bjuder man i slutändan på skivorna, värda 90 kronor. Jag uppskattade förstås servicen, men hade blivit lika nöjd om man sålt skivorna till halva priset eller stuckit till mig några reklamprylar.
men det är precis sådant som ger nöjda kunder. Jag tror de flesta av oss har förståelse för att det blir fel ibland, bara företaget ifråga hanterar det hela på ett schysst sätt...
 

 
Bilderna lånade från Hotelogox, Select Marketing, Beyond
 

Pusha   Follow        
                submit to reddit
#1 - - Teliakundservice:

Är man stor och stark måste man vara snäll! Är man å andra sidan så sur och grinig mot sina kunder som den mekanikern du beskriver så misstänker jag att han åtminstone på insidan måste vara en riktig liten klenis ;)

/Isak, Telias Kundservice på Sociala Medier

Svar: Helt sant. På ett eller annat sätt är han en mycket liten person/ego...
Tobias Lindkvist

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

    Follow