Lufthansa

Jag försöker vara en trevlig, förstående och tillmötesgående kund. Jag försöker tänka att det fel kan det bli hos alla företag, det viktiga är hur företaget löser situationen när det blir fel. Men ibland har jag verkligen svårt att förlika mig med vissa tabbar, framförallt om det ofta blir fel.
För två veckor sedan flög vi med Lufthansa till Mallorca, med mellanlandning i Frankfurt. Eftersom vi ville ha möjligheten att av- och omboka biljetten, köpte vi businessclassbiljetter, det vill säga rätt dhra biljetter. Redan på Arlanda blir vi informerade om att planet skulle bli försenat med cirka 15 minuter. Vi tänkte inte mer på det, mer än det kanske skulle bli en aning stressigt i Frankfurt.
Man flyger in en del av förseningen och vi hinner med planet till Palma med rätt god mariginal. Första kallduschen kom när vi väntade på bagaget i Palma och slutligen konstaterade att det inte anlänt som det skulle. Vi pratar med bagageservicen och man ordnar med att bagaget ska levereras till vårt boende samma kväll. Så långt känner vi oss ändå rätt nöjda, man har löst problemet så smidigt som det ändå går - och att det blir fel ibland även hos ett så pass stort flygbolag som Lufthansa är ju ändå förståeligt.
Men när väskorna slutligen kommer, då har en av dem skadats så pass illa att den kommer behöva bytas ut. Personalen är i alla fall väldigt tillmötesgående och visar exakt hur jag ska gå tillväga för att få ersättningen för den förstörda väskan, som trots allt är värd runt ett par tusenlappar. Jag skickade in en skadeanmälan och har inte tänkt så mycket mer på det hela.
Förrän vi landade på Arlanda igår och bagaget inte heller då kommit med planet från Frankfurt. Då började det hela kännas rätt tröstlöst på nåt vis. Grejen med businessclass är nämligen inte bara bättre platser med mer benutrymme, bättre mat och prioriterad boarding, utan även att bagaget prioriteras och bland de första som kommer upp på bandet vid ankomst. Med andra ord misstänker jag att bagaget även ligger så i planet att det är bland de första att plockas ut. Det vill säga, ännu svårare att missa väskorna.
På Arlanda var det aldrig aktuellt med någon hemkörning av väskorna samma kväll, vi fick snällt vänta tills idag. Vi skulle bli kontaktade per telefon mellan sju och åtta i morse för att få veta vilken tid under förmiddagen som de skulle anlända. Så jag klev snällt upp klockan sju i morse för att vara nåbar på telefon.
Men något telefonsamtal kom inte. Första när jag vid tiotiden började ringa runt för att fråga efter väskorna lyckades jag lokalisera dem och få fram en ungefärlig ankomsttid - någon gång mellan 13:00 och 13:30. Ett klockslag som inte infaller under förmiddagen min värld. Först vid 14-tiden kommer dock en bil med våra väskor. Och när vi kommer upp med dem i lägenheten konstaterar vi att ytterligare en av de tre incheckade väskorna skadats i bagagehanteringen.
 
Man blir så trött. En miss under samma resa kan man leva med, men att bagaget inte kommer som det ska vid båda resorna känns inte riktigt okej - framförallt inte när man lyckas förståra två av väskorna i samma veva. Med tanke på att vi dessutom betalat extra för en smidigare bagagehantering känns det minst sagt som att man slängt pengarna i sjön.
Besättningen på respektive flygning gav oss ett exemplariskt bemötande och fantastiskt service, men bagagehanteringen borde man nog se över. Vi hade visserligen bokat biljetter med korta mellanlandningar, men resorna bokades via Lufthansas hemsida - som själv föreslog just dessa rutter. Med andra ord utgår man som passagerare ifrån att bolaget då har rutiner för att kunna hantera en eventuell försening. Det känns ju som att man borde prioritera bagage för resenärer som ska resa vidare, de som har Frankfurt som slutdestination kanske kan vänta någon minut extra utan att det är någon katastrof.
Själv har jag blivit aningen skeptisk till att flyga med Lufthansa igen.
 

 
Bilden lånad från Frontify
 

Pusha   Follow        
                submit to reddit
KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

    Follow