Social mediafobi

Det är ju nästan med ett hånfullt leende på läpparna som man följer medierapporteringen kring Cambridge Analytica och det amerikanska presidentvalet. Jag menar, det kan väl inte vara en nyhet för någon att ett dataanalysföretag för eller senare skulle börja samla data om internetanvändare för att slutligen kunna påverka till exempel utgången i ett val?! Det känns liksom som "vad var det jag sa?" ungefär.
Det är just sådana här saker jag själv tänkt på väldigt länge och undrat när det ska hända för första gången. Eller när det faktiskt ska komma ut att sådant här faktiskt händer. För Cambridge Analytics är knappast ensamma, självklart kartläggs vi användare av internet i allmänhet och sociala medier i synnerhet hela tiden. Och lika självklart används datan man får fram i olika syften, inte enbart att påverka utgången av ett val.
Det som är så fascinernande är att folk uppenbarligen blir ärligt förvånade. Jag säger inget annat än att det naturligtvis är helt förkastligt att information används på det här viset. Men jag är egentligen inte det minsta förvånad att det faktiskt förekommer.
Jag är en vanemässig användare av sociala medier och är ute på internet mer eller mindre dagligen. Inte minst som egen företagare har jag insett hur viktiga sociala medier är för att marknadsföra sig. Men jag är otroligt noga med vad jag faktiskt lägger ut. Och det skulle aldrig falla mig in att delta i undersökningar om vilket djur eller vilken kändis jag skulle vara. Klart någon sitter någonstans och analyserar var jag svarar på frågorna och samlar in en massa data om mig om jag går igenom ett sådant test. Och lite integritet vill jag ändå behålla. 😉
 

 
Bilden lånad från Emergent Digital
 

Pusha   Follow        
                submit to reddit
KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

    Follow